DAG 29 – 21 aug – Laatste verslag, aan alles komt een eind

21 augustus 2014 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Een lange reisdag voor de boeg. Na ons Duitse ontbijt toch nog even langs de Lisbon waterval gegaan, volgens onze Duitste gastheer de mooiste en niet te missen. En inderdaad 3 mooie watervallen bij elkaar. 45 Minuten rond gestruind en toen de auto in op naar Johannesburg. TomTom zei dat het 4 uur zou duren, maar een snelheid van 120 km/u en non-stop rijden gaan we niet halen. Uiteindelijk 5,5 uur over gedaan. Het eerste stuk is nog mooi groen en door de bergen, maar al gauw worden het grote gele dorre vlaktes waar weinig tot niets aan valt te zien. Veel steenkoolfabrieken en treinen met steenkool, wat ouderwets eigenlijk, dat zijn we helemaal niet gewend. We rijden door, ik dommel in slaap tot Ray me wakker maakt. Wat is dat? Grote rookwolken langs de weg, brand?? Remlichten branden, knipperlichten aan, ook Ray remt af en we komen terecht in de rook (nog erger dan dichte mist) en zien echt geen hand voor ogen, levensgevaarlijk. Gelukkig ging de auto voor ons (bleek een politieauto te zijn) in de berm rijden, waardoor we meer afstand hadden van de auto voor ons. Een kettingbotsing had zo maar kunnen gebeuren. Je moet je voorstellen een rijksweg, 4 baans zonder middenberm of vangrail, je zou zo op een tegenligger rijden. Later hoorden we op de radio dat automobilisten werden gewaarschuwd voor de brand en het gevaar.

We vervolgen onze weg en de voorsteden van Johannesburg beginnen met de townships en de plaatsen Benoni, Boksburg en Germiston, bekende plaatsen waar Ray’s ouders en overige familie hebben gewoond. Nog even en dan zijn we er. Altijd eng om een onbekende drukke stad in te rijden maar Tom navigeert ons er moeiteloos doorheen. We rijden langs de Eastgate Shopping Mall, die kennen we. Zo groot daar heb je een week voor nodig en we moeten hier vlak bij zitten. Het adres is York Street, maar Tom kent alleen York Road oeps als dat maar goed gaat. We komen in de straat en zien geen guesthouse, lichtelijke paniek achter het stuur. Laten we eerst de huisnummers bekijken voordat we bellen en dan rechts van ons nummer 7 House on York, yes dat is het. Het probleem is dat de straat eigenlijk York Weg heet en in het Afrikaans is het dan York Street, maar in het Engels is weg weer road en zie daar de verwarring.

Onze laatste nacht in een gezellig familie guesthouse, weer zo’n groot huis met 2 slaapkamers, grote keuken er tussen en 2 badkamers. Eén kamer heeft 4 bedden en we besluiten om gezellig met z’n 4-en te liggen. Vanavond ons galgenmaal in de Eastgate mall gehad en zo naar bed.

We vertrekken morgen om 19.15 uur richting Dubai en hopen veilig en wel zaterdag om 13.35 uur in Düsseldorf aan te komen. Het einde van een mooie reis, veel gezien, gedaan en genoten. We voelen ons echt bevoorrecht en gezegend dat we dit konden doen.  (Maar zijn nu wel aan een strandvakantie toe hahahaha.)

En de Achterbank zegt “jaaaa, Ibiza!!!” Stelletje verwende apen zijn het.

1. Arie & Helene:
    22 augustus 2014