DAG 26 – 18 aug – Laatste safari, afscheid van Kruger

18 augustus 2014 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

======EINDELIJK WEER INTERNET, DUS NU DE UPLOAD VAN EEN WEEK======

Ja, we mogen weer en niet iedereen kijkt vrolijk, maar we melden ons voor onze laatste ochtendsafari. “Je kan ook overdrijven mam”, ja dat is zo maar weet ik veel hoe dit allemaal werkt. In 2 dagen tijd 4 x 3 uur hobbelen in een jeep op dierenjacht.

A heeft het opgegeven, ze gaat zitten in de jeep ingepakt in een deken en valt direct weer naast mij in slaap. L trekt haar beany over haar gezicht heen en valt ook in slaap en Ray en ik kijken weer enthousiast door verrekijker en fotocamera. Vanochtend geen spectaculaire dieren meer gezien, want die hebben we allemaal gehad maar nog wel baby hyena’s van heel dichtbij gezien en wat volgens zeggen echt heel zeldzaam is: jagende wilde honden. De troep wordt slechts 1 keer per jaar gespot en nu vlak voor ons, midden op het asfalt een troep die een impala aan het opjagen was. Ze hadden er al 1 van de kudde afgeleid en het aanvallen was slechts een kwestie van tijd. We hebben ze een tijdje gevolgd, maar wegens tijdgebrek de aanval zelf niet meer kunnen zien. Vervolgens zijn we met de ranger nog naar de plek gereden waar we gisterenavond het luipaard met de impala’s hadden gezien, in de hoop het daar te vinden met kadaver, maar dit hebben we niet gezien. Om 09.00 uur in het kamp, snel douchen, uitchecken en ontbijten. Ha, we hebben een record in 35 minuten: douchen, aankleden, inpakken, inladen en uitchecken. Ray wordt dan helemaal blij en trots op ons.

Olifants Camp is qua ligging het mooiste kamp in het Kruger, het ligt hoog op een top met uitzicht over de brede Olifants Rivier, het terras van het restaurant ligt precies op de rand en als je eet zie je onder je de hippo’s (volgens Ray standbeelden, want ze bewegen niet duh, of toch wel?) zonnen, olifanten drinken en crocs liggen. Er zijn gewoon geen woorden om dit uitzicht te beschrijven, zo mooi en dan ook nog eens een strak blauwe hemel.

We gaan uitgebreid ontbijten weer bij een Mug & Bean inmiddels our favorite. Ray besluit om chocolade taart te eten en krijgt een stuk waar we met z’n 4-en van kunnen eten, niet normaal gewoon. De porties hier zijn echt Amerikaans, onbegrijpelijk als je weet dat ze niet veel verder wel eten kunnen gebruiken.

Na het ontbijt volgt standaard de souvenirswinkel en het toilet en dan gaan we weer op pad, richting Phalaborwa, één van de toegangspoorten van het Kruger Park waar wij het park gaan verlaten. De rit zonder loops duurt maximaal 1 uur en 50 minuten, maar met loops hebben we er weer een dagtocht van gemaakt. Hele lange stukken waarin we geen dieren zagen, en dan opeens stapt er vlak voor je neus een giraf over die je helemaal niet zag aankomen, maar ook nog 2 slapende leeuwinnen gespot (uiteraard met tip van iemand anders, wij waren gewoon doorgereden) en een rivier met eilandjes en daarop kuddes impala’s, hele grote bull olifanten, hippo’s. O ja, grote dieren zien we niet, maar Ray heeft op tig meter afstand wel een hele mooie grote uil gespot. Digitale foto’s kosten niets, dus we hebben weer wat afgeklikt.

Rond 15.15 uur verlaten we het Kruger Park, we zijn moe maar voldaan en hebben genoten van de prachtige schepping. Dag Lion King, dag Simba, Nala, Sazu, Pumba en alle andere Zambesi dieren zegt de Achterbank en ze zingen weer vrolijk verder “Dat is Diego, Diego”.

We zitten nu in een eenvoudig guesthouse Elephants Walk in Phalaborwa met z’n 4-en in 1 grote kamer, morgen een beetje uitslapen. We eten in Buffalo grill en hebben voor het eerst weer even internet. Oooh een app en gemist telefoontje van de konijnenopvang wat zou er aan de hand zijn? L begint al direct te huilen en heeft direct het meest erge scenario in gedachten want er zal iets ernstigs zijn anders belt de konijnenverzorgster toch niet? Gelukkig krijgen we redelijk snel een app terug: Mickey was nogal nieuwsgierig bij een ander konijn en dat konijn heeft de onderlip van Mickey kapot gebeten (zijn neus is ook al eens kapot gebeten door een ander konijn) gevolg naar dierenarts, roesje, 5 hechtingen en een rekening van eur 127, maar het beest leeft nog en is heel levendig. My goodness daar had ik heel veel konijnen voor kunnen kopen, maar vooruit ….. ’t is je huisdier……

Terug in het guesthouse, douchen, maar eerst ….. yaaaaak een kakkerlak doden in de badkamer. Meneer K. blijft lekker op zijn bed liggen en ik trek maar bergschoenen aan om bovenop het beest te staan en er vervolgens Detol overheen te gooien. Opgelost, maar nu toch op mijn hoede. Kids naar bed, meneer K ook in coma (met geluid) en als ik deze regel heb afgemaakt doe ik het zelfde.

1. Arie & Helene:
    20 augustus 2014
    Kan er plotst een enorm giraffe voor je staan, wat een gevaarte lijkt me dat, kun je er met de jeep tussen z'n benen door rijden.
    Heel wat bijzondere beesten hebben jullie gezien.
    Beter maar slapende leeuwinnen dan grommende.
    Veel plezier nog! doeg koenders. A&H