DAG 27 – 19 aug – Van Phalaborwa via de Panaroma route naar Graskop

19 augustus 2014 - Graskop, Zuid-Afrika

Iedereen is uitgeslapen en na een ontbijt vlak voor de Kruger poort van Phalaborwa rijden we richting Graskop. Graskop ligt in het zuiden van de beroemde Panaroma route met als hoogte punten aan de noordkant de Blyde River Canyon met de 3 Rondavels, naar het oosten Bourke’s Potholes, diverse watervallen, Gods’ Window, the Pinnacle en in het zuiden, Pilgrims Rest en Sabie. Gelukkig was de eigenaar van het ontbijtrestaurant zo vriendelijk om ons te waarschuwen dat de eerste 40 kilometer een drama zou zijn wat betreft de weg. Rond Phalaborwa is heel veel mijnbouw en rijden zware trucks met steenkool over de weg en de weg is dan ook helemaal kapot gereden. Er zitten mega grote gaten (potholes) in de weg waar je echt voorzichtig om heen moet rijden want anders gaat je auto er aan. Het is dus erg geconcentreerd rijden voor Ray en soms boven op je rem staan, onze snelheid is 20 km/u en we moeten er een kleine 200 doen vandaag. Gelukkig na 40 km is het over. Het landschap is heel mooi en groen met heel veel naaldbossen. We rijden over een grote vlakte en in de verte doemen grote bergen / rotsen op waar we dus doorheen en overheen moeten, hier begint voor ons bij de Echo Caves de Panorama route. We gaan vandaag al een deel bekijken en dus veel stoppen, zodat we morgen niet weer een eind terug hoeven te rijden. We hebben geen idee wat we kunnen verwachten, maar bij de eerste stop Blyde River Canyon (en later blijkt ook gelijk één van de mooiste uitzichten) valt onze mond al open. Je rijdt boven op “platte bergen” en daar tussen door zitten machtig mooie kloven met brede snelstromende rivieren, hoge watervallen en dus mooie uitzichten. Bij iedere stop moet je R10 per auto betalen, maar er zijn dan ook toiletten, voldoende parkeerplaatsen, uiteraard de vele souvenirsstalletjes en goede hekken. Er zijn wel toeristen, maar niet zo veel dus je hebt alle tijd en ruimte om te kijken, van het uitzicht te genieten en foto’s te maken op de mooie rotsen. Onze 2e stop zijn de 3 Rondavels ook weer mooie uitzichten op een kloof met 3 bergpunten die op ronde Afrikaanse hutjes (rondavels) lijken. We kijken nog bij wat andere uitzichtpunten, maar besluiten de watervallen, Bourke’s Potholes en Gods’ Window voor morgen te bewaren. De achterbank wordt ongedurig, gaat kibbelen, zucht en het wordt dus tijd om door te rijden naar Graskop en onze accommodatie Zur Alten Mine. Het blijkt 4 km na Graskop te liggen in de middle of nowhere, maar wat is het hier mooi. We hebben een groot houten chalet met houtkachel, keuken, braai en aan de mooie schone badkamer is gelijk te zien dat het door Duitsers wordt gerund. Het is een groot terrein met 5 chalets, maar zo ingedeeld dat je de andere gasten eigenlijk niet ziet. Wij kijken uit op de geitenweide en met 3 honden erbij zijn de meiden weer helemaal gelukkig. ’s Avonds gaan we Portugees eten, een gezellig restaurantje met goed gekruid eten. Tijdens het eten valt de stroom uit, maar aangezien wij en de bediening dat wel gewend is reageert er niemand. De kaarsen zijn aan, dus een romantisch sfeertje zullen we maar zeggen. Overdag is het hier heerlijk warm, maar ’s avonds koelt het hier in de bergen heel erg af dus bij thuiskomst de houtkachel aan. Ray lekker fikkie in huis stoken en wij gezellig allemaal lezen. Heerlijk relaxed. Morgen gaan we rustig aan doen en ons Panorama rondje afmaken. Het verste punt is 35 km dus dat valt wel mee.

1. Arie & Helene:
    22 augustus 2014
    He deze in zat ook me spam..maar goed, geweldig om ook deze dag te lezen en probeer een voorstelling te maken van de bergen en de watervallen die zijn altijd zo prachtig! heb jullie al een goede reis gewenst haha. tot gauw, A&H