DAG 25 – 17 aug – The Big 4 wordt …………………….

17 augustus 2014 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Zoooooo dat valt niet mee als de wekker om 4.00 uur af gaat en dan kreeg ik het ook niet uit, dus dat ding bleef maar piepen tot grote ergernis van L en A. Ray had vannacht een eigen kamer. Op het moment van reserveren waren er geen familiechalets meer dus ik moest 2 x 3 persoons rondavels (ronde hutten) huren voor de nacht. L en A wilden bij mama slapen, dus Ray lekker rustig alleen. We hadden afgesproken, alleen tandenpoetsen, gezicht wassen en dan in de kleren stappen die we de avond tevoren al op volgorde hadden neergelegd zodat we niet hoefden na te denken. Als we terug komen van de safari rond 08.15 uur gaan we douchen, ontbijten etc.

Redelijk fris melden we ons, oeps ik vergeet de “indemnity forms” in de kamer waarin je moet tekenen dat het park niet verantwoordelijk is als je wordt opgevreten door een dier. Ray boos want die moest in het donker weer terug lopen om het op te halen. Oh ik ben zo vergeetachtig …..en heel slecht met sleutels, formulieren en bonnetjes die ik moet bewaren.

Het eerste deel van de safari is vooral koud en er valt niet zoveel te zien en gewikkeld in een deken en al hobbelend over de weg vallen L en A toch weer in slaap. Om 6.00 uur begint het licht te worden en dan ontwaakt de savanne, wat een mooi gezicht en fantastisch licht. We zien net buiten het kamp een troep hyena’s die zebra’s aan het opjagen zijn. Op een bepaalde plek zien we in kale bomen overal gieren zitten en waar gieren zijn is er bijna altijd een lijk. Deze lijkenpikkers zitten te wachten tot zij aan de beurt zijn om te eten, maar waar is het lijk?

Onze ranger rijdt heen en weer en kijkt met zijn haviksogen overal tussendoor. We zien opeens dat de gieren allemaal een zelfde kant opvliegen en gaan ook richting het gebied waar ze heen vliegen en dan uiteindelijk spotten we in de verte een mannetjes leeuw die bezig is om een enorm kadaver naar binnen te werken, waarschijnlijk een buffel of wildebeast in ieder geval iets met horens. Weer een leeuw gespot. Verder komen we ook hele mooie vogels tegen, van zeearenden tot exotisch gekleurde vogeltjes.

Als we weer terug zijn in het park is het snel douchen, knoflookbrood ontbijt (wat ruiken we lekker) uitchecken en dan gaat de route naar Olifants Camp. Vandaag niet veel kilometers ca. 54 maar we maken er gewoon weer een safari van, zodat we rond 14.00 uur in het kamp aankomen. Ons doel vandaag is dan toch echt die Big 5 vol te krijgen, er zijn hier en daar luipaarden gespot maar niet op onze route en we horen vaak dat je echt geluk moet hebben om er een te spotten. Nou spotten kan de familie K niet, dat is een ding dat zeker is. Een dier moet echt voor ons op het asfalt staan, anders rijden we er zo langs. We zijn dus erg blij als er een auto voor ons rijdt die stopt, iets spot en wij mee kijken hahaha. Zo ook vandaag, beetje rijden de “normale” dieren gezien zoals olifanten, impala, giraffen, zebra’s enz. enz. en toen stond er een auto langs de weg. Wij kijken, hmmmm hangt iets zwarts een vogel of zo. Hé zegt Ray er bungelt een staart in die boom HÉ zegt Ray nog een keer dat is een LUIPAARD, “nee joh” zeg ik. Verrekijker erbij en ja hoor ’t was echt een luipaard, liggend in een boom met zijn kont naar ons toe en dat zwarte velletje was zijn prooi die daar hing. We waren maar met 2 auto’s dus konden goed kijken en foto’s maken, binnen 15 minuten stond het echter vol. Het luipaard zat wat te grommen tegen een gier die aan zijn prooi wilde zitten en kreeg ook in de gaten dat er naar hem gekeken werd vanaf de weg. Op een gegeven moment ging het zich verplaatsen op de boom en later er helemaal uit, zo gaaf om te zien op een kleine 100 meter afstand. Hahaha we hebben gejuicht in de auto en eigen liederen op de Big 5 gemaakt. Kruger kon voor ons niet meer stuk.

Gelukkig waren we vroeg aangekomen in Olifants Camp, want onze volgende safari zou eerder aanvangen dan gepland. Weer 3 uur in een jeep hobbelen, we hadden de Big 5 al binnen dus het enthousiasme was iets getemperd, echter tijdens deze safari werden we getrakteerd op iets super gaafs, op 10-15 meter afstand zagen we een luipaard die een aanval aan het voorbereiden was op een groep impala’s met in zijn kielzog de hyena’s die ook een graantje wilden meepikken. Uiteindelijk werd de aanval voorlopig afgeblazen omdat de aanwezigheid van het luipaard door ons werd verklapt aan de impala’s en trok het luipaard zich terug. Wat een geluk dat we dit mochten zien!

Aangekomen in het kamp gauw nog wat eten en hup naar bed. Ook hier weer 2 kamers, L en A vonden het wel spannend om samen in een huisje te slapen maar puntje bij paaltje zijn we toch maar gaan splitsen en was het net iets te spannend. Iedereen moe, ’t was een lange dag maar ja ik heb het goed gedaan morgenochtend wéér een safari om 05.15 uur vertrek deze keer. Oooooo niemand is meer blij …. Kom op jongens de aller aller aller laatste om het niet af te leren.

1. Arie & Helene:
    20 augustus 2014
    Gingen jullie op vacantie of...jaaaa vroeg opstaan hoort erbij.
    Sje San misschien ook een keer relax doen is niet slecht hoor.
    Jij mag vast niets meer regelen.
    Maar alles goed gekomen luipaard gezien! oef eng, geef mij maar een olifant"je".
    Op naar het volgend avontuur, de wekker zal weer loeien. Hoi A&H