DAG 24 – 16 aug – Kruger Park van Komatipoort naar Satara Rest Camp….. leeuwen????

16 augustus 2014 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Om 07.30 uur aan het ontbijt. Het regent! Het heeft 20 weken lang niet geregend en uitgerekend wij zijn er en ja hoor. L liep op haar teenslippers en was niet berekend op de gladde tegels en hupsakee daar ging ze achterover onderuit. Het hele guesthouse in een keer wakker van haar gegil, gelukkig verder niets. Vandaag moeten we 127 km rijden en binnen het Kruger Park kan je daar wel 6 uur voor uittrekken. De maximum snelheid in 50 km/u op asfalt en 40 km/u op dirt road, maar als je wat wil zien moet je veel langzamer rijden en dan ook nog de files door overstekende dieren die kunnen ontstaan. Ook hier weer eerst drinken en eten in slaan, het eten in het park schijnt duur en slecht te zijn en dan op pad. Binnen 15 minuten zijn wij bij de poort, we moeten warempel in de rij staan bij een receptie maar met onze Wild Card hebben we snel de benodigde permits om het park in te gaan en is Satara Rest Camp op de hoogte van onze komst. Kom maar op Big 5!!

Inmiddels is het wel droog, bijkomend voordeel van de regen is wel dat alle stof is neergeslagen. Je hebt een aantal geasfalteerde hoofdwegen door het park (350 km lang / 85 km breed) en vanaf deze hoofdwegen lopen weer diverse “loops” van gravel of keien. Deze loops zijn altijd spannend, maar vertragen behoorlijk. De meeste verschillende diersoorten zitten in het zuidelijk deel van het Kruger Park en al snel zien we dan ook van alles voorbij komen: impala, kudu, giraf, olifant, duiker etc. maar geen leeuwen. Iedereen zegt dat je hier makkelijk leeuwen spot, maar wij dus niet. Hebben we gekozen voor een “loop” zaten ze langs de hoofdweg en andersom. We hadden de moed al een beetje opgegeven en onze hoop gevestigd op de sundowner drive die we om 16.30 uur zouden maken vanuit het Satara kamp. Maar toen opeens … file, heel veel auto’s langs de kant, daar moet iets te zien zijn. Raampje naar beneden vragen, kijken en JAAAAA 2 leeuwinnen met welpjes notabene in de goot naast de weg. En toen ging het weer regenen….. nee hè hebben wij weer, ruiten beslagen, leeuwen niet meer te zien …. Grote bus komt er aan, tegenligger blokkeert en een grote chaos op het asfalt. Ik baalde er van en in plaats van rechts te kijken waar de leeuwen lagen keek ik al wat chagrijnig naar links en wat komt daar recht op mij af??? Een leeuwin, exclusief naast mijn portier, niemand had het in de gaten. Yes dag helemaal goed, we hebben in ieder geval de Big 4 te pakken, nu nog op zoek naar nummer 5 het luipaard.

Flink doorrijden naar het Satara kamp, waar we om 15.30 uur aankomen, in-checken, spullen in de kamer gooien, omkleden want om 16.15 uur vertrekt onze eerste safari. We kleden ons dik aan met t-shirt, fleece vest, jas en muts want zodra je full airco heb en de zon onder is, is het behoorlijk koud ondanks de dikke dekens die je krijgt.

Binnen 10 minuten na de start van de safari zien we al van alles. 1,5 Uur geleden hadden wij die zelfde weg gereden en was er geen beest te bekennen en rond dit tijdstip komt iedereen “naar buiten”. In 1 veld staan zebra’s, giraffen en impala’s en verderop komen we gnoes (wildebeast) en verschillende soorten antilopen tegen. We rijden verder en de gids weet dat er bij een rivier een hippo is gekilled door een leeuw. En ja hoor, als we aankomen zit een leeuwin te genieten van haar diner, het mannetje ligt amechtig een eindje er vandaan.

Pffff weet je trouwens hoe lang 3 uur is als buikpijn hebt, je naar het toilet moet en je nergens kan in de wildernis???!!! En dan ook nog hoort over een leeuw die op een hippo kauwt. Iedereen was lyrisch maar ik werd helemaal onpasselijk. Gelukkig na een tijdje de darmen onder controle en kon ik weer om me heen kijken.

Het wordt donker en we gaan met lichten naar ogen zoeken. Onze ranger ziet een kadaver liggen, nog vrij vers aan het bloed te zien, er moeten leeuwen zijn en dan recht voor ons op de weg komt een jong mannetjes leeuw aangelopen en daarachter een oud mannetje. Het oude mannetje gaat rustig zitten en zelfs liggen op de weg, laat zijn tanden een paar keer zien en loopt dan rustig door naar zijn prooi. Wow, wat fantastisch om te zien. Deze safari kon niet meer stuk 3 x leeuw op 1 dag.

Om 19.30 uur weer terug in het kamp en dan nog een verrassing: de restaurants in de kampen waar wij verblijven zijn recentelijk gerenoveerd en tot onze verrassing is er een Mug & Bean (ja, dezelfde als in Swaziland) en een Debonnaires Pizza. Vandaag pizza met knoflook brood. De pizza was echter zo groot dat we niet meer aan het knoflook brood zijn begonnen, nou ja dan maar als ontbijt. Vroeg naar bed want morgenochtend om 4.00 uur op voor de morning game drive die om 5.00 uur vertrekt. Mijn familie is nie baie blij nie!!

1. Arie & Helene:
    20 augustus 2014
    Hee eindelijk van dichtbij een leeuw, nou zakte jullie niet onder het raam weg?? zo'n enorme kop heeft die jullie aankijkt.
    Na zo'n lange trip mag je nu wel goed uitrusten!
    En...dan maar eens mug & Bean he populaire eet salonnetje.
    Doeg A&H