DAG 5 – 28 juli – Van Kaapstad naar het Wijnland

28 juli 2014 - Franschhoek, Zuid-Afrika

Bijtijds opstaan want we moeten voor 10.30 uur ons appartement uit. We leven uit onze backpacks, dus zijn zo ingepakt. Vandaag verkassen we richting het Wijnland en ons bed & breakfast Lekkerwijn ligt centraal gelegen tussen de plaatsen Franschoek, Stellenbosch en Paarl. Vanuit Kaapstad is het slechts 45 minuten rijden, we kunnen de hele dag nog op pad.

Het is mooi weer en we willen proberen om toch nog naar Robben Island te gaan. De weg daarheen vinden is een drama, alles ligt open en er is geen bord te vinden. Na vele keren draaien en mopperen dan eindelijk in de haven bij het kantoor aangekomen met als resultaat ……. Géén kaartjes. Uitverkocht voor de hele dag. De afgelopen dagen was het slecht weer, geen boot naar het eiland en nu met het mooie weer wil iedereen. Helaas, Robben Island zit er niet in.

Wat nu? We weten dat de kabelbaan van de Tafelberg gesloten is, maar willen toch kijken. Een goede keus! Helder uitzicht en ook al zijn we niet op de top, het is schitterend op het beneden station, je blijft foto’s maken. Je kan naar de top lopen, maar dat duurt 3 uur en dan nog naar beneden, daar bedanken we voor. Van de Tafelberg rijden we naar Signal Hill, de top die het dichtst bij de zee ligt. Men zegt dat om 12.00 uur een kanon wordt afgeschoten, wij hebben niets gehoord. Wel weer een mooi uitzicht op het WK voetbalstadion van 2010 en de kustlijn. Ook is het een geliefd punt van vertrek voor paragliders en voor ons mooi om naar te kijken.

In onze achterbak hebben we nog een grote zware tas voor Christine Revell’s Children Home, gevuld met kleding van de meisjes, zeep, knuffels etc. Het tehuis ligt op de route naar onze nieuwe slaapplek dus we gaan daar eerst langs. Makkelijker gezegd dan gedaan, we missen een afslag en raken volledig de weg kwijt. TomTom kan de straat niet vinden en mijn kaart is niet gedetailleerd genoeg. Ray al stressend, kinderen stil op de achterbank en ik haastig op zoek naar een alternatieve route. Probleem is dat bijv. de Wallisstraat in de TomTom Willisstreet wordt genoemd, gelukkig komen we weer op de hoofdstraat terecht en dan gaat het wel goed. Als we aankomen slapen alle kinderen. Het Christelijke tehuis heeft kinderen in de leeftijd van 0 – 4 jaar, meeste kinderen komen uit een mishandelde of misbruikte omgeving en krijgen in het tehuis een veilige plek waar ze kunnen opgroeien. Ze waren heel blij met de spullen, die ze goed kunnen gebruiken.

Om 14.00 uur komen we aan in Lekkerwijn, ook even moeten zoeken omdat er geen straatnaam is. Het adres was kruising R45 / R310, eeeeh ja en dan?? Maar ook hier weer uitgekomen. Lekkerwijn is een eeuwenoud Dutch Kaap landhuis en in het bezit van de familie Pickstone. De familie zelf woont er niet meer, maar heeft er een familie b&b van gemaakt onder de bezielende leiding van een zeer praatgrage Zuid-Afrikaan genaamd Geoff. Er zijn paarden, geiten, varkens, pauwen, konijnen, katten en een hond Kassel genaamd! Zo maak je L en A blij en ook de hond, want die is gelijk maatjes met de meiden.

Na een lunch bij Allee Blue, de wijnburen, rennen de meiden achter alles aan wat poten heeft. Wij gaan lekker relaxen op de veranda in het zonnetje. Iedereen blij.

De Dutch Kaaphuizen zijn goed te vergelijken met de Nederlandse koloniale huizen in Indië, behalve dat ze hier allemaal een hele brede gevel hebben. Binnen is er altijd een binnenplaats met veranda waar kamers op uitkomen. Omdat de huizen breed zijn loop je je rot. Je komt aan de zijkant binnen: lees/tv kamer, dan de eetkamer, dan de muziekkamer, vervolgens hal met trap en daarachter de slaapkamervertrekken met veranda en binnenplaats. Aan de achterkant de keuken, bijkeuken en vertrekken van de bedienden. We hebben hier ook een aunt Jemima, een grote brede dame die het ontbijt opdient, de bedden opmaakt en tot onze grote verrassing ’s avonds een warmwaterkruik in je bed legt!!! What a surprise!! Door het hele huis ontbreken de portretten van generaties Pickstones niet. De houten vloeren glimmen van de boenwas en je moet er niet aan denken om het allemaal schoon te maken. Boeken die ik heb gelezen met verhalen over het oude Zuid-Afrika komen tot leven in zo’n huis.

Geoff heeft voor ons een restaurant geregeld in Franschoek. Franschoek was de plaats waar de Fransen zaten (duh) en dat is nog steeds te merken aan de namen (Hugenoten) en vooral de cuisine. Van de top restaurants in Zuid-Afrika zitten er 8 in Franschoek. We hebben heerlijk gegeten in de French connection ook weer geboende vloeren, linnen gedekt en grote zwarte mannen in wit gesteven schorten. Hahaha het heeft wel wat hoor. Iedereen is hier super vriendelijk en behulpzaam. En de sfeer op straat is toch weer heel anders dan in een grote stad.

Morgen maar wat meer van onze omgeving bekijken.

1. Arie & Helene:
    30 juli 2014
    Wat een dag weer om nooit te vergeten!
    Soms een beetje eng als je de weg kwijt raakt..
    Nog even bij een Children's home geweest...wow wat leuk.
    Als we dit zo lezen, hebben we het idee dat de tijd in sommige landen still is blijven staan, maar toch wel heel apart om mee te maken..op naar de volgend avontuur. L&A misschien wel giraffen vandaag..? wat zou dat leuk zijn om die te kunnen aaien het zijn zulke mooie prachtige beesten. Geniet er lekker van.
    A&H